Ljiljana Stević

RAZGOVOR S POVODOM: LJILJANA STEVIĆ

KO JE LJILJANA STEVIĆ?

Ljiljana Stević je direktor Konfucijevog instituta Univerziteta u Banjaluci. Diplomirala je kineski jezik i književnost na Filološkom fakultetu u Beogradu i magistrirala na Fakultetu političkih nauka Beograd, odsjek Azijske studije. Doktorant je na Međunarodnim odnosima Fakulteta političkih nauka Beograd. Ljiljana je takođe završila specijalizaciju iz kineskog jezika na Pekinškom fakultetu za strane jezike i usavršavala se iz oblasti kulturne diplomatije na Institutu za kulturnu diplomatiju Berlin, Njemačka. Prije ove pozicije radila je za Međunarodni crveni krst, razvojne agencije DFID i USAID, i na projektima EU.S Ljiljanom smo razgovarali o Konfucijevom institutu, saradnji s NR Kinom, Noći istraživača, ali i o profesorima kineskog jezika u BiH.


O KONFUCIJEVOM INSTITUTU


U novembru 2017. godine na 6. Samitu šefova država centralne i istočne Evrope i NR Kine, Sjedište Konfucijevih instituta Hanban dao je saglasnost Univerzitetu za tehnologiju i obrazovanje u Tijenđinu i Univerzitetu u Banjoj Luci za otvaranje Konfucijevog instituta Univerziteta u Banjoj Luci. Bivši zamjenik premijera Liu Jendong predao je plaketu Konfucijevog instituta Univerziteta u Banjoj Luci rektoru Radoslavu Gajaninu na 12. Globalnoj konferenciji Konfucijevih instituta.

Šta je, zapravo, Konfucijev institut?

Konfucijev institut Univerziteta u Banjoj Luci je obrazovni centar osnovan u cilju promovisanja kineskog jezika i kulture.

Osim učenja kineskog jezika, Konfucijev institut u ponudi ima kurseve kineske kaligrafije, tradicionalnog kineskog slikarstva, ceremonije pripreme i služenja čaja, borilačkih vještina taiđi i organizovaće niz drugih događaja i predavanja na temu Kine i kineske kulture, tradicionalne i savremene Kine, ekonomskih i društvenih tokova i sl.

Konkretno, u okviru učenja kineskog jezika i kulture za odrasle osobe, u ponudi će biti i seminari i predavanja za sve one koji žele da saznaju nešto više o tome kako poslovati sa Kinom, kako uspješno pripremiti sastanak i prezentacije, pregovarati, komunicirati, na šta obratiti pažnju kod davanja poklona, kako predstaviti sebe i uopšte o (ne)kulturnom ponašanju u Kini, što će osobama iz poslovnog svijeta omogućiti da savladaju ono što je neophodno kako bi njihovo poslovanje sa Kinom bilo što uspješnije.

Časovi za djecu su osmišljeni kao program za učenike osnovnih škola na kojima se kroz interaktivne jezičke, kulturne i likovne radionice/časove uče više o jeziku i kulturi, običajima i tradiciji NR Kine. Polaznici će imati priliku da se direktno upoznaju sa kineskom kulturom i jezikom preko izvornih govornika kineskog jezika i profesora kineskog jezika. Kursevi učenja kineskog jezika kod djece predškolskog i školskog uzrasta za cilj ima pružiti im znanje o drugim kulturama i narodima i razviti njihovu toleranciju od najranije dobi kao i pripremiti ih da budu u prednosti na tržištu rada u budućnosti.

Kada govorimo o profesorima kineskog jezika u BiH, koliko su, u stvari, rijetkost?

Ranije su svi profesori kineskog jezika išli završavali sinologiju na prestižnoj katedri u Beogradu. Unazad par godina dobijamo i kolege koji završavaju kineski jezik na Katedri za sinologiju Univerziteta u Istočnom Sarajevu.

Ove godine kineski se uvodi kao izborni predmet na Filološkom fakultetu u Banjaluci, a već u naprednom periodu nadamo se proširenju i otvaranju Katedre za kineski jezik. Iduće godine uvodi se kineski jezik kao drugi strani jezik u Gimnaziji,

Živimo u vremenu kada je potreba za poznavanjem kineskog jezika i kulture realna potreba svakoga ko želi da ide u korak sa vremenom i napretkom. Kina je druga ekonomska sila svijeta i već je prisutna u raznim aspektima društvenog i političkog života. Poznavanje kineskog jezika i kulture otvara mogućnosti za nove poslovne prilike i za novo tržište (naseljeno sa 1,3 milijarde stanovnika), čime podižete svoju vrijednosti na tržištu rada. Činjenica da Kineski govori 1/5 svjetskog stanovništva, u 33 zemlje svijeta, a u SAD i skandinavskim zemljama je dio obrazovnog sistema, kao i to da 500 miliona stranaca širom svijeta uči kineski jezik samo govori u prilog značaju učenja ovog jezika i o kulturi najmnogoljudnije zemlje na svijetu.

Konfucijev institut u Banjoj Luci će omogućiti svim zainteresovanim da uče kineski jezik, razvijaju svoje sposobnosti i obogate svoj život jednim novim iskustvom i uvidom u novu kulturu, filozofiju i način života.


ŠTA MISLITE O?


NI: Šta je za vas „Noć istraživača“? Kolika je važnost ovog i sličnih projekata?

Sama promocija nauke je vezana za doprinos nauci i razvoj društva koje se bazira na znanju. Odnos i reciprocitet između naučnog istraživanja i izazova modernog društva mora se graditi i jačati. Projekat „Noć istraživača“ upravo doprinosi ovim ciljevima. Kada se nauka predaje van konteksta i izdvojeno iz života, studenti gube interes. A kad nedostaje motivacije, čak i najbolje pripremljeno predavanje će biti izgubljeno. Važno je naglasiti važnost nauke i relevantnost iste za život samih učenika i studenta. Usvajanje inventivnih projekata kako bi obezbjedili učenicima pozitivan i realističan pogled na nauku. Komunikacija ideja i rezultata na događajima kao što je Noć istraživala, je neophodan dio naučnog istraživanja, promocije nauke i približavanje nauke učenicima i studentima.

,